ΠΛΟΗΓΗΣΗ
Your Cart

Υδροηλεκτρικός Σταθμός και Φράγμα Κρεμαστών

Υδροηλεκτρικός Σταθμός και Φράγμα Κρεμαστών

Στα τέλη του 1950 ξεκίνησε το φιλόδοξο σχέδιο όπως αναφέρονταν στις εφημερίδες της εποχής, ως το «Μεγαλύτερο Υδροηλεκτρικό Έργο της Ελλάδος». Ο εξηλεκτρισμός αποτελούσε εθνικό στόχο ώστε η χώρα να βγει από το σκοτάδι και να ξεκινήσει η ανάπτυξη. Για την επιτυχία του σχεδίου ήταν απαραίτητη η κατασκευή φράγματος το οποίο και ονομάστηκε ‘’Βασιλεύς Παύλος’’.
Η πρώτη φάση των εργασιών είχε σκοπό την εκτροπή του ρου του ποταμού Αχελώου. Το έργο στέφθηκε με επιτυχία το 1966. Για την κατασκευή του έργου εργάστηκαν 3.500 άνθρωποι σε τρείς καθημερινές βάρδιες. Ο βασικός πυρήνας κατασκευής του φράγματος είναι ο άργιλος, το χώμα και το χαλίκι. Αποτελεί πλέον, το μεγαλύτερο γεώφραγμα στα Βαλκάνια και ένα από τα μεγαλύτερα γεωφράγματα της Ευρώπης. 
Το μέγιστο ύψος του φράγματος είναι 160,3 μέτρα, το μήκος 457 μέτρα και το πλάτος στη βάση του, 670 μέτρα. Ο Υδροηλεκτρικός Σταθμός Κρεμαστών, είναι κατασκευασμένος χαμηλά στη βάση του φράγματος, προς τις εκβολές των νερών.  Εξασφαλίζει μεγάλες ποσότητες ηλεκτρικής ενέργειας, καθώς τα νερά της λίμνης, οδηγούνται με πίεση μέσω τεσσάρων αγωγών, στους τέσσερις υδροστρόβιλους. Ο κάθε ένας, έχει ισχύ 110 MW,  άρα παράγουν  440 MW ανά ώρα. 
Σήμερα ο Υδροηλεκτρικός Σταθμός Κρεμαστών λειτουργεί ως υποστηρικτής και όχι ως βασικός σταθμός συνεχόμενης παραγωγής ηλεκτρικής ενέργειας, όπως οι σταθμοί στην Πτολεμαΐδα. Ο έλεγχος του σταθμού γίνεται από το Εθνικό κέντρο ενέργειας στην Αθήνα. Όποτε υπάρχει ανάγκη στο Εθνικό Δίκτυο, τότε ο σταθμός παράγει την ενέργεια που απαιτείται.
Το φράγμα βρίσκεται στα νότια της λίμνης κοντά στα Κρεμαστά Συκιάς κάτω από τον λόφο Ψωριάρικο, πάνω στο μικρότερο στένωμα της κοίτης του Αχελώου, στο σημείο όπου ο θρύλος αναφέρει ότι ο ήρωας Κατσαντώνης πήδησε από την μία όχθη στην άλλη για να γλυτώσει από τους Τούρκους και έτσι η θέση πήρε την ονομασία: ‘’Το Πήδημα του Κατσαντώνη’’.